DISCIPLINA POSITIVA: Què els hi ensenyem a través dels càstigs i els premis?

DISCIPLINA POSITIVA: Què els hi ensenyem a través dels càstigs i els premis?
11 Nov 2015
Si el castiguem utilitzant la humiliació, aprendrà a resoldre els seus conflictes humiliant.
Si el castiguem amb crits, aprendrà a defendre’s cridant.
Si l’acostumem a premiar amb objectes materials, aprendrà a moure’s per una motivació externa, no pel desig d’assoliment.
La forma en que els castiguem i premiem, ha de tenir congruència amb la manera en que desitgem educar-los.
  • Si no utilitzo el càstig… com ho puc fer?
Utilitza el reforç positiu
Premiar-lo quan s’apropa a la conducta desitjada té molt més impacte que centrar-nos en penalitzar allò que no ha fet bé. Totes les persones necessitem reconeixement. Fes-lo sentir valuós i capaç.
 Permet que experimenti les conseqüències naturals
No hi ha millor impacte que experimentar les conseqüències naturals que esdevenen dels seus actes. Tot i que l’adverteixis, la pròpia i personal experiència el convencerà per actuar d’una forma diferent.
golosinas-ninos-1No el renyis, explica-li
Els reforços no són només premis i elogis. Si quan és irrespectuós/a entrem en el seu joc i cedim, perdem els nervis o li responem, li estarem oferint allò que desitja. Utilitza el diàleg i explica-li els teus motius quan hagis aconseguit un bon canal comunicatiu.
 
  • Quins tipus de premis he d’utilitzar?
Quan parlem de premi, la primera imatge que ens ve al cap és la d’un regal. Tot i així, és més aconsellable utilitzar premis intangibles que reforcin el vincle entre pare i fill i fomentin la seva autoestima i autonomia: ofereix-li el privilegi de triar quina pel·lícula veure, elogia’l o passa temps amb ell/a compartint una activitat del seu interès.
  • Què més he de tenir en compte?
Els imprescindibles:
  1. És fonamental que el càstig es respecti. Si no el complim estarem ensenyant-li que, malgrat les amenaces, la seva mala conducta no tindrà conseqüències.
  2. No hem de cedir si utilitza un camí inapropiat per aconseguir allò que vol (crits, plors, amenaces, insults…). Si ens provoca perquè vol sortir-se’n amb la seva i després acabem cedint, li estarem ensenyant que per aconseguir allò que vol no és suficient amb rondinar una mica, sinó que ho ha de fer amb insistència. Per tant, el proper dia farà el mateix esperant el mateix resultat.
  3. Un càstig mai pot implicar retirar-li l’afecte o posar en dubte que l’estimem. El “No t’estimo” o “Ets dolent” no són sinònims de “No està bé el que has fet”.
  4. És imprescindible que entengui el perquè del càstig. El càstig per imposició provoca que obeeixi per por a reprimendes, no per convenciment.

Psicóloga experta en vínculos y relaciones

Comparte este artículo

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *